Perheenisä Ismo, 32, katosi mystisesti vuosia sitten – nyt poliisilla on synkkä epäilys hänen kohtalostaan
Vuonna 2000 kadonneen ralliharrastaja Ismo Kumpulaisen tapauksessa on tapahtunut iso käänne. Poliisi epäilee, että Kumpulainen on joutunut henkirikoksen uhriksi. Tapaus on aiemmin ollut poliisilla työn alla kadonneen henkilön tutkintana.
Ilta-Sanomat julkaisi Kumpulaisen katoamisesta laajan jutun maaliskuun lopulla tänä vuonna. Jutun julkaisemisen jälkeen tutkinta aktivoitui ja esiin on tullut seikkoja, joiden takia Kumpulaisen tapauksessa on poliisin mukaan nyt syytä epäillä rikosta.
Keväällä virkistyneessä tutkinnassa on viime kuukausina puhutettu ja kuulusteltu useita henkilöitä. Kumpulainen tunnettiin takavuosina etenkin ralliharrastajien parissa.
https://www.is.fi/urheilu/art-2000010817413.html
Ismo Kumpulainen, 32, Riihimäki, 2000
-
- Site Admin
-
- Site Admin
Re: Ismo Kumpulainen
Esan osuus YLEn artikkelista:
https://yle.fi/a/74-20123012?utm_source ... n=ylefiapp
.Kumpulaisen kanssa saunomassa ollut Esa Hannula yllättyi hiukan kuullessaan, että tutkinta on vuosien jälkeen nytkähtänyt eteenpäin.
– Onhan se erikoista, että nyt on selvinnyt jotain uutta. Kyllä minä olen nämä vuodet miettinyt, mitä siinä oikein tapahtui. Pohtinut, miksi joku tekisi tuollaisen katoamisen.
Esa Hannula kertoo katoamisen jälkeen kuulleensa, että Kumpulaisella oli pieniä velkoja eri henkilöille.
– Olen pohtinut katosiko hän siksi, että oli maksuja vähän sinne tänne pystyssä.
Kumpulaista ja Hannulaa yhdisti ralliharrastus. Katoamispäivänä miehet olivat palanneet Ruotsin MM-rallista. He viettivät iltaa saunomalla Riihimäellä.
Sauna sijaitsi teollisuusalueella osoitteessa Kylänraitti 7. Toisessa päässä hallia oli verstas ja toisessa saunatilat.
Ralliviikonlopun loppumetreillä ilmassa oli väsymystä. Esa Hannula muistelee, että hän ei huomannut Kumpulaisen käytöksessä mitään erikoista.
Verstaalla oli vietetty iltaa jo hetken. Hannula halusi saunaan hyvissä ajoin, että hän ehtisi valmistautua tulevaan työviikkoon. Hän laittoi hallin saunatiloissa iltapalaa ja aloitteli saunomista.
Kumpulainen jäi verstaan puolelle.
– Touhusin siinä aikani ruokaa ja muuta. Sitten kävin pesuhuoneessa ja saunassa. Oli tarkoitus, että kaveri tulee perässä, mutta häntä ei näkynyt.
Hannula ei vuosien jälkeen muista, miksi Ismo Kumpulainen jäi verstaalle.
– Olihan meillä rallista tavaraa purettavana ja auton putsaamista reissun jäljiltä. En tarkkaan jaksa muistaa, mitä hän teki.
Hannula lähti katsomaan missä kaveri viipyy. Verstas oli tyhjä. Miehestä ei näkynyt jälkeäkään.
– Enhän minä silloin osannut mitään aavistaa. Mietin, onko hän lähtenyt käymään jossain. Lähtenyt hakemaan jotain tavaraa tai esimerkiksi syötävää.
Yllättävä käänne tuli kesällä 2000. Poliisi sai muutamia vihjeitä, että Ismo Kumpulainen oli nähty Jyväskylän MM-rallissa useaan kertaan.
– Sitä minä ihmettelen, että jälkeenpäin tehtiin näköhavaintoja Jyväskylän rallissakin, sanoo Hannula.
Esa Hannula palaa Ismo Kumpulaisen raha-asioihin.
– Hän oli avulias kaveri. En tarkkaan tiedä millainen tausta hänellä oli. Olen kuullut veloista, mutta en tiedä oliko hän sopinut asioita.
Hannula kertoo ajatelleensa katoamisen jälkeen, että oliko paineita velkojen takia niin paljon, että Kumpulainen joutui tekemään jonkin ratkaisun.
Hän ei muista Kumpulaisen koskaan maininneen, että tämä aikoisi kadota.
– Hänellä kuitenkin oli kaksi muksua. Mietin, että suojeleeko hän heitä. En oikein mitään muuta syytä keksi, koska ei hän mitenkään pahantahtoinen ollut
https://yle.fi/a/74-20123012?utm_source ... n=ylefiapp
Re: Ismo Kumpulainen
Tääkin taitaa jäädä avoimeks ikuisesti. Joko poliisilla on ihan väärä mies epäiltynä, tai sitte ei oo tarpeeks näyttöä... ainakaan murhaan.
-
- Site Admin
Re: Ismo Kumpulainen, 32, Riihimäki, 2000
https://www.tutkintalinja.com/ismokumpulainen.php
Laitetaan tähänkin linkki tonne etusivun Kumpulaista käsittelevään aikajanaan.
Laitetaan tähänkin linkki tonne etusivun Kumpulaista käsittelevään aikajanaan.